Montag, 3. Mai 2010

1 akor teorisi



Platon un "Devlet" adli kitabinda gecen bir formül 3 4 3 5 4 5,
pisagor ücgenindeki 3 4 5 3 4 5 in cevrimi gibi yani ikinci rakamin basindaki
3 birincinin sonundaki 5 ile yer degistiriyor. Bu formül yada rakam dizisi diyelim
Platonun söyledigine göre evrenin statik anlarindan birinin resmi gibi yani gezegenlerin
birbirine olan uzaklik orani.. Simdi bunun müzikle ne alakasi var diye düsünebilir insan.
Yine Platon müzik ve matematik deki en üst boyutu birbiriyle ayni buluyor, bunlarda harmoni ve astronomi. Yani bu rakamlarin müzikteki bir yansimasi olmali. Burdan baska bir yere gecersek, yine Ziryab üzerine yazilanlardan ögrendigimiz kadariyla o ve ögretisini aldigi gelenekde evren ve müzik baglantisi güclü kurulmustu. Makamlarin günün her saatine göre degistigine ve o saatlerde bu makamlara göre müzik yapmak gerektigi düsüncesindeydiler ve bunu uygulamanin insanin dogayla uyumlu olacagina, daha saglikli olunacagina, hatta misirlilar bunu büyük kalabaliklar halinde yaparak güclü bir enerji elde edebileceklerine inaniyorlardi.
Tekrar platona dönersek ve bu rakamlari sesler arasindaki uzakliga uygularsak, mesela re sesinden baslayip 3 4 3 yarim ses araligi hesabi yaparsak (re fa la do) yani Dm7 reminör yedi akorunu elde ederiz. Diger rakam yani 5 4 5 ben burda cok düsündüm (asagi yukari iki ay) ve sonra bir cok deneme yaptim. Mesela kalmis oldugum ses yani do dan devam ettim. Sonra vaz gectim insan bedeni ve evrenin birbirinin yansimasi olabilecegini düsünerek yüzün yarisi ve geri kalan yarisinin birazda farkli olsa bile birbirine benzeyen ama ayni zamanda tamamlayan oldugunu düsündüm ve bu iki yarim parca arasinda bir gecis alani oldugunu düsünerek do dan baslamayip bir ses sonraki re den basladim. 5 4 5 (re sol si mi) Em7 miminör yedi, cevrilmis hali tabiki.
Simdi asil güzellik burda iki akoru yan yana koydugunuzda Dm7 ve Em7 su seslerden olusuyor re fa la do re sol si mi yani bir dizideki tüm sesler var sadece dizilisleri farkli. Bu seslerden olusan bir makam seslendirmeden önce bir pad ile bu sesleri ayni an da bastigimda ve bu sesler icinde improvize dolastigimda farkediyorum hem cok serbest dolasabiliyorum hemde bu seslere daha saglam basiyorum. Bilmiyorum bu yazinin sonu nereye gidecek ve ben nasil bagliycam. Sanirim bu kadar yeterli daha sonra devam etmek üzere...

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen